perjantai 24. tammikuuta 2014

Metrotunneli romahtamassa?

VALEHTELU Helsingissä HKL:n johtokunta kiukuttelee metron loputtomasta hinnannoususta ja saa kyytiä pelastuslaitokselta. HKL:n toimitusjohtaja valmistelee kuitenkin lisähankintoja automaattimetroon, vaikka entiset toimitukset ovat jo vuosia myöhässä. Ja johtokunta käyttää rahaa suunnitellakseen Itäkeskukseen toista metroasemaa.

Espoossa kansa on alkanut kiukutella matka-aikojen pidentymisestä metron vuoksi. Siitä kertoo esimerkiksi Länsiväylä-lehti. Kaupungin johto kehuu metsien alle porattavaa tunnelimetroa ja haluaa upottaa peruskallioon toisen miljardin. Matinkylän länsipuolella asuvat espoolaiset luulevat, että metrojatko lyhentäisi heidän matka-aikaansa ja yhtyvät metrokuoroon ymmärtämättä edes, mitä metron jatko heille maksaa.

Länsiväylän artikkelia kommentoi netissä Antero Laukkanen, joka oli valtuutettuna 2006, kun Espoo päätti metrostaan. Vieläkään ei ole Espoossa kerrottu, paljonko metro tulee nostamaan Espoon kaupungin menoja. Kaikki muu, millä perustella Laukkanen metroa vastusti, onkin jo käynyt toteen. Eli valheilla on ollut lyhyet jäljet.

Metron historialle tunnusomaista onkin valehtelu. Metron kohdalla ei taida olla asiaa, jonka kanssa ei ole valehdeltu. Huvittavinta ehkä on, että tänään ilmestyneessä painetussa Tekniikka&Talous-lehdessä Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen vielä valehtelee, että metron turvallisuusmääräykset muuttuivat suunnittelun jälkeen, siksi hinta nousi. Eilen Kokkinen on kuitenkin myöntänyt jo HKL:n johtokunnalle, että eivät ne muuttuneetkaan jälkeenpäin, kuten hän valehteli, vaan ennen suunnittelua. Metrosuunnittelijoille asiat selvisivät vasta viime vuonna. Näin taitavaa porukkaa on tekemässä miljardiprojektia.

Kokkiselle valehtelu on helppoa ja huoletonta, sillä Kokkinen ei ole virkamies, jolla on virkavastuu. Mutta huoletonta näyttää valehtelu olevan virkamiehillekin. Espoossa toimialajohtaja Louko saa valehdella vaikka eduskunnan valiokunnalle, eikä asia edes kiinnosta Espoon päättäjiä. Helsingissä HKL:n toimitusjohtaja Lahdenranta saa valehdella ja hoidella metroasioita miten lystää kerta toisensa jälkeen toisin kuin johtokunta määrää. Johtokunta ei välitä. Se vain jupisee vähän, mutta ei tee oikeasti mitään.

Velikerhomme juristi totesi saunan lauteilla, että Lahdenranta on syyllistynyt virkavirheisiin kerta toisensa jälkeen. Mutta niin on HKL:n johtokuntakin sekä Espoon valtuusto. Lain mukaan molempia koskee virkavastuu, vaikka kyse onkin luottamustoimesta. Mutta lain mukaan lakia voi rikkoa, jos ei jää kiinni. Kaupunkilaiset ovat asianomistajia, joiden pitää itse valvoa virkamiesten toimintaa. Kun kukaan ei tee rikosilmoitusta virkarikoksesta, huono hallinto ja vahingon teko kaupungille jatkuu.

Niinpä metrotunneli ei romahda virkavirheisiin. Ei ole olemassa kunnallispoliitikkoa, joka myöntäisi omat virheensä. Sen, että uskoi valheisiin ja teki päätöksiä ymmärtämättä ja tietämättä, mistä päätti. Lisärahan antaminen Lahdenrannalle jatkuu, koska kieltämällä rahan poliitikko myöntäisi aiemmat virheensä. Siksi vain johtokunta ja valtuusto vaihtuvat, Lahdenranta, valehtelu ja metro pysyvät. Rahan haaskaaminen metroon ei lopu, ellei raha lopu. Siksi tingitään kaikesta muusta.

Kohta vaan on myöhäistä saada Lahdenrantaa vastuuseen. Lahdenranta puuhaa HKL:n muuttamista Länsimetron Oy:n tapaan osakeyhtiöksi, joka ei käytännössä ole vastuussa kellekään. Tosin itsensä Lahdenranta järjestää eläkkeelle. Siellä ei ole virkavastuuta eikä uhkaa viralta panosta.

Vientineuvos Valtanen

lauantai 18. tammikuuta 2014

Lastensairaala EI, tunneli KYLLÄ

KANSA MAKSAA Viime päivinä on ihmetelty sitä, kuka omistaa lahjoitusvaroilla rakennetun lastensairaalan. Jopa peruspalveluministeri Huovisella (SDP) on huoli siitä, tekeekö rahaa keräävä säätiö kansalta lahjoituksena kerätyillä varoilla voittoa. Ei kerää, vakuuttavat sairaalaa puuhaavan säätiön johtaja Anne Berner sekä HUS:in johtaja Aki Linden, jonka pitäisi rakennuttaa lastensairaala HUS:in varoilla.

Lastensairaala ei synny niillä 30 miljoonalla, jotka kansalta lahjoituksena kerätään. HUS rahoittaa itse 40 M€ ja valtio 40 M€. Sairaala maksaa 160 M€, joten lastensairaalasäätiö joutuu vielä ottamaan 50 M€ lainaakin, jotta sairaala saadaan syntymään.

Sairaalan siis tulee omistamaan säätiö. Se saa rahaa lahjoittajilta, HUS:ilta ja valtiolta. Lainan säätiö joutuu tietenkin maksamaan takaisin. Velanhoitokustannukset säätiö perii HUS:ilta, joka sairaalaa käyttää. Kun velka on maksettu, sairaala jää HUS:ille ilman kuluja, eikä säätiötä enää tarvita.

Eli se siitä, mutta jälleen julkisuudessa keskustellaan täysin väärästä asiasta. Jos kaikki poliitikotkin ovat sitä mieltä niin eduskunnassa kuin HUS:in jäsenkunnissa, että uusi lastensairaala tarvitaan, miksi poliitikot eivät sitten anna siihen rahaa?

Siksi, että poliitikot eivät pidä lastensairaalaa tärkeänä.

30 miljoonaa on valtion ja kuntien taloudessa häviävän pieni raha, sillä kummatkin käyttävät rahaa kymmeniä miljardeja. Yksi kymmenen miljardia on 330 kertaa lastensairaalan lahjoitusten määrä. Rahaa siis on, kysymys on yksinkertaisesti siitä, mihin poliitikot haluavat rahan käyttää.

Halu on kysymys valinnoista. Tärkeät asiat valitaan, vähemmän tärkeät jätetään. Lastensairaala on poliitikoille vähemmän tärkeä kuin moni muu budjeteissa oleva asia.

Eduskunta on esimerkiksi päättänyt, että se käyttää enemmän kuin 30 miljoonaa Helsingin alle kaivettavan junatunnelin suunnitteluun. Tarjouspyynnöt pyörivät julkisten hankintojen kilpailutuspalvelussa HILMAssa ja hankintariidat markkinaoikeudessa. Ja tämä kaikki siitä huolimatta, että sen enempää valtio kuin Helsingin kaupunkikaan ei aio tämän tunnelin rakentamista maksaa.

Suomalainen konsulttibusines kiittää. Samoin tunneliveljien kerho, joka pitää nyt huolta siitä, että aina kun puhutaan jotain Helsingin rakentamisesta, mainitaan ”tuleva Pisara-rata”. Seuraavaksi tunneliveljet vetoavat siihen, että täytyyhän miljardin tunneli nyt rakentaa, kun sen suunnitteluunkin on jo käytetty 50 miljoonaa.

Siis tunneli on valitsemillemme poliitikoille tärkeämpi kuin lastensairaala. Ja sehän on poliitikoille ja Hyville Veljille mukavaa, kun meille kansalaisille lastensairaala on kuitenkin tärkeämpi. Niin tärkeä, että annamme itse sairaalalta puuttuvan rahankin.

Vientineuvos Valtanen

torstai 9. tammikuuta 2014

Poliittisen järjestelmän rappio

VALEHTELU Pääkaupunkiseudun kaikkien suurten rakennushankkeiden pää-äänenkannattaja Helsingin Sanomat uutisoi, kuinka "poliitikkoja sapettaa" Länsimetron ja metron automatisoinnin kustannusnousu.

Molempien hankkeiden valmistumiseen on mahdollisesti enää pari vuotta, joten nyt on sopiva aika kustannusten ällistelyyn kummallekin osapuolelle, siis Hesarille ja vallankäyttäjille. Mitään ei ole enää tehtävissä, mutta on mahdollista kerätä irtopisteitä esiintymällä muka kriittisenä tapahtuneelle.

Tosiasiassa kumpikaan taho, siis poliitikot tai Hesari, eivät ole tehneet asialle mitään silloin, kun siihen olisi voinut vaikuttaa.

Aloitetaan alusta. Länsimetron kustannuksista saatiin ensimmäinen arvio 2005, kun YVA-raportti ilmestyi. Sen mukaan metro maksaisi 452 miljoonaa, eikä se juurikaan kasvattaisi joukkoliikenteen markkinaosuutta, eikä vähentäisi autoilua Länsiväylällä.

Näin upea hanke oli tietenkin toteutettava, joten siitä tehtiin päätös 2006. Muodostettiin seudun veljistä koostuva Länsimetro Oy, jonka suojissa hanketta voitiin vetää ilman suoraa poliittista kontrollia. Veli-oy kertoi 2007, että kustannukset ovat 530 miljoonaa. Arviota pidettiin alan piireissä jo tuolloin vahvasti alakanttisena.

Ja kas, hankesuunnitelman ilmestyttyä 2008 hintalapuksi tulikin yli 713 miljoonaa euroa. Mutta ei voi mitään, asia on jo päätetty ja veljet ovat jo hommissa.

Vuonna 2013 kerrottiin hinnan olevan jo 976 miljoonaa, ja pian sen jälkeen arvioitiin kustannusten nousevan yli miljardin. Mutta nousevathan myös metroradan lähellä olevien asuntojen arvot - se varmasti ilahduttaa asunnonostajia kovasti. Veljien tilit ovat jo valmiina ottamaan asuntopulakansan rahat vastaan.

Metro ei ole valmis, mutta sen lehmänkauppana Espoon valtuustossa sovittu Kehä ykkösen remontti on jo Leppävaaran kohdalla toteutettu. Autoilun asema on siis parantunut. Tätä autopuolueen läpi saamaa ponsilistaa ei tietenkään ollut tiedossa vuoden 2005 YVA:ssa. Myös metrolle suunniteltua liityntäliikennettä on heikennetty, jolloin YVA:n arvio on entistä enemmän pielessä. Mutta ei se mitään, työt jatkuvat ja hinta nousee - siis veljillä kaikki hyvin.

Kaikki tapahtunut on ollut arvattavissa jo vuosia sitten. Poliitikot eivät kuitenkaan ole tehneet mitään merkittävää puuttuakseen vääristeltyihin lupauksiin ja loputtomasti nouseviin kustannuksiin. Tapaus metro todistaa, miten rappiolla poliittinen järjestelmämme on. Tästä rappiosta Hesarissa ei ole näkynyt yhtään juttua, koska se on osa rappiosta hyötyvää valtakoneistoa.

Ylioppilas Puupponen