tiistai 13. elokuuta 2013

Ja karja klikkaa

LOBBAUS Näin toimii yksinkertaisimmillaan ilmainen julkisuus ja kansan narraus:

On moottoritien ja kehätien rampissa sijaitseva, kiikun kaakun kannattava viihdekeskus. Väki ei alkuinnostuksen jälkeen oikein käy: lähellä ei ole mitään, ja taksimatkat maksavat.

Yritetään keksiä vielä jotain. Keksitään, että perustetaan uusi yökerho. Keksitään, että tavallinen ei käy, koska se ei saa mitään huomiota.

Keksitään vanha konsti: pistetään julkisuuteen huhu, että uusi yökerho aikoo jakaa pääsylipun maksaneille ilmaista juomaa. Kysytään muka lausuntoa ravintoloita valvovalta Valviralta.

Ja pam - media tekee juttuja ja kansa klikkaa, suu auki hämmästelee, miten holhousvaltio näin kurittaa viatonta yrittäjää. Katsokaa vaikkapa sadan ensimmäisen lukijakommentin sisältö: yli 90 prosenttia kommentoijista ei huomaa, että he ovat tässä(kin) teatterissa vain hyväksikäytettäviä objekteja.

Ai miksi? Siksi, että enemmän kuin yhden alkoholiannoksen sisällyttäminen pääsymaksuun on ja pysyy alkoholilain mukaisesti kiellettynä. Siihen ei tarvita mitään lausuntoa miltään viranomaiselta. Valviran sotkeminen asiaan on yhtä turhaa kuin joku taksiyrittäjä anoisi lupaa ajaa ylinopeutta. Ravintoloitsija tietää tämän varsin hyvin.

Valviran julkaisu "Alkoholiasiat ravintolassa", s. 25:
"Esimerkkejä sopimattomasta ja kielletystä myynninedistämisestä:
...
- Ravintolan myymät "paketit", joihin sisältyy oikeus nauttia rajoituksetta alkoholijuomia"

Klikkaajat eivät huomaa tulleensa höynäytetyiksi. Pian he jonottavat sisään "kohuyökerhoon", joka aikanaan avataan aivan samanlaisena tusinakapakkana kuin muutkin, ilman 50 euron ilmaisdrinkkimaksua. Mutta pitäähän sinne mennä, jo pelkän kohun vuoksi.

Eiköhän huomionkalastelu tällaisilla hankkeilla loppuisi, kun lausunnon pyytäminen mahdottomasta asiasta johtaisi ravintolaluvan menettämiseen. Osoittaahan lain rikkomiseen lupaa kyselevä ravintoloitsija, ettei tunne alkoholilainsäädäntöä.

Ylioppilas Puupponen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti