tiistai 21. toukokuuta 2013

Metrosta valehdellaan aina


UUTINEN Olen jälleen lukenut Hesaria. Sunnuntaina 19.5. HS kertoi, että Siilitien metroaseman suurremontti valmistui. Katos on uusi ja parkkipaikkojakin on nyt lisää.

Painetussa lehdessä kerrotun asian pitää olla tapahtunut viimeistään edellisenä päivänä. Olisiko työmaa siis saatu valmiiksi kiireellä lauantaina, koska perjantaina töitä tehtiin vielä joka puolella, lähin pysäköintialue oli työmaan käytössä ja kadun toisen puolen parkkikentällä tehtiin töitä tulevaa asfaltointia varten.

Maanantaina Siilitiellä näytti aivan samanlaiselta kuin perjantaina. Tänään tiistaina tilanne ei ole merkittävästi muuttunut. Kesken on yhä sellaisia töitä, jotka eivät valmistu muutamassa tunnissa, päivässä eikä ehkä viikossakaan. Hesarin ”uutinen” on siis silkkaa valehtelua. Miksi sellainen piti julkaista?

Varmaankin siksi, että HKL julkaisi asiasta tiedotteen 16.5. Hesarin pitää tarttua tilaisuuteen aina, kun on mahdollista luoda metrosta myönteistä mielikuvaa. Niinpä lehti kaunisteleekin asioita enemmän kuin HKL:n tiedote.

Onko valehtelun syy tässäkin metroasiassa vain siinä, että valehtelu on olennainen osa metroa. Kun on totuttu valehtelemaan isoissa ja tärkeissä asioissa, jotta poliitikot saadaan antamaan kymmeniä miljoonia yhä uudelleen ja uudelleen, valehdellaan tottumuksesta silloinkin, kun ei valehtelu olisi tarpeellista.

Vai onko tämän valehtelun tarkoitus turruttaa ihmisiä olemaan välittämättä siitä, että aina valehdellaan. Onhan siitä se hyöty, etteivät ihmiset sitten enää välitä valehtelusta eivätkä jaksa kiinnittää huomiota siihen, miten verorahoja haaskataan ja toimivatkin asiat sotketaan.

Tuttu toimittaja muotoili HS:n uutisen totuudenmukaiseen muotoon:

Siilitien metroaseman remontti ei valmistu vieläkään

HERTTONIEMI. Yli vuoden kestänyt Siilitien metroaseman korjaus ei valmistu vieläkään. Remontti kiusaa aseman käyttäjiä edelleen.

Vanhan lippuhallin tilalle on rakennettu uusi. Hissi ja liukuportaat on siirretty toiseen paikkaan. Entinen koko aseman pituinen katos on purettu ja tilalla on lyhennetty katos. Herttoniemen puoleiseen päähän on tehty uloskäynti, joka pidetään suljettuna.

Liityntäpysäköinti aseman vieressä on ollut poissa käytöstä koko remontin ajan. Polkupyörille tulee remontin valmistuttua uusia paikkoja, autopaikkoja ei mahdu asemalle lisää.

Seuraavaksi metromatkustajat joutuvat kärsimään remonteista Myllypuron, Herttoniemen ja Itäkeskuksen metroasemilla.

Yllä olevaa totuudenmukaista uutista, HS:n uutista ja HKL:n tiedotetta saa käyttää vaikka HS:n toimittajakoulussa esimerkkinä. Sen ohella, että kurssilaisille kannatta myös kertoa, että olisi syytä käydä paikan päällä vilkaisemassa sitä, mistä aikoo kirjoittaa.

Veli Hopea

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti