tiistai 11. joulukuuta 2012

Kauppaveljien tekstimainontaa

LOBBAUS Ovathan kaikki nyt varmasti tietoisia siitä, että viides päivä joulukuuta maksettiin veronpalautukset? Jos eivät ole, joka vuosi löytyy yksi taho, joka saa kertoa tämän ilosanoman kansalaisille.

Tiedottamiseksi verhotulla mainonnalla ja lobbauksella kauppiaita edustava Kaupan liitto saa vuodesta toiseen mediassa jättimäisen ilmaisen mainostilan copypaste-tiedotteillaan, joiden ainoa tarkoitus on tuottaa rahaa jäsenyritysten kassaan.

Vai mitä:

"Veronpalautukset on maksettu tänään torstaina 4.12. pankkitileille. Liitto uskoo niiden virkistävän kaupankäyntiä." (2008)

Veronpalautukset piristävät joulukauppaa (2009)

Kauppa toivoo veronpalautusten piristävän joulukauppaa (2010)

Veronpalautukset laukaisevat joulukaupan (2012)
 
Kaupan liiton joulutiedottaminen on tarkkaan suunniteltu operaatio. Ajoissa ennen joulua tehdään aina tutkimus kauppiaiden odotuksista, jotka ovat aina samanlaisia. Joulukaupan käynnistymisen alla kysytään myös kuluttajilta mielipiteitä, jotka ovat aina samanlaisia. Näitä shokeeraavan yllättäviä tutkimustuloksia sitten lähetellään pala kerrallaan medialle niin, että jokaiselle adventille syntyy mediassa Kaupan liiton ilmainen mainoskampanja.

Ja kun koittaa viime hetket, ja on saatava vielä vähän lisää julkisuutta, Kaupan Liitto julkaisee lehdistötiedotteen, jossa kerrotaan hämmästyttävä tieto:
Joulumyynnin vilkkain viikonloppu on tulossa (2010).

Tämän tiedon mediat sitten ystävällisesti välittävät kuluttajille, jotka eivät varmaankaan tienneet, että nyt on:
Joulukaupassa vilkkain viikonloppu (2010).

Muutama päivä sitten uutisoitiin, kuinka yksi media irtisanoi sopimuksen toimittajan kanssa, joka pääsi kaupunginvaltuustoon. Perusteena oli luottamuksen säilyttäminen median riippumattomuuteen. Kauppaveljien sisällöttömien tiedotteiden kritiikittömään toistamiseen median ylpeä periaatteellisuus ei kuitenkaan yllä.

Ylioppilas Puupponen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti