perjantai 6. huhtikuuta 2012

Metro-Brezhnev tuli kaapista

LOBBAUS Espooseen metroa toteuttava Länsimetro Oy on viimein tullut ulos ja sanonut jotain Helsingin farssiksi menneen automaattiprojektin vaikutuksista. Odotetusti automatisoinnin kaatumisella ja Espoon metroasemien rakentamisella siitä huolimatta lyhyiksi ei Länsimetro Oy:n mielestä ole mitään vaikutusta länsimetron tulevaan voittokulkuun.

Kenenkään ei kannata pilata piinaviikkoaan lukemalla tiedotetta enempää, mutta on siellä yksi hykerryttävän hyvin pääkaupunkiseudun metrotieteelle sopiva virke:

"Tämän lisäksi joukkoliikenteen käyttäjämäärää on lisätty niin että henkilöauton käyttäjistä on siirtynyt ennustetun lisäksi 10 prosenttia joukkoliikenteeseen."

Näinhän ne tilastot saadaan Suomen velikerhoissa edullisiksi omille tavoitteille: lisäämällä. Länsimetrosta tehty ympäristövaikutusten analyysi kun kertoo nolosti, että lähes miljardin maksava länsimetro ei nosta joukkoliikenteen osuutta juurikaan, eikä vähennä autoilua Länsiväylällä.

Ylioppilas Puupponen

1 kommentti:

  1. Tarkoittanee tuo "lisääminen" tässä, että laiturimitoituksen kapasiteettilaskelmissa on käytetty 10% varmuusmarginaalia. Se ei kyllä asemien pituudesta säästämisen tyhmyyttä vähennä.

    VastaaPoista